En dat kan zo frustrerend zijn.
Natuurlijk heb je al geprobeerd de ander ruimte te geven om een eigen oplossing voor het probleem te bedenken. Je weet immers dat je de ander niet jouw manier van handelen kunt opleggen of kunt veranderen. Maar het werkt niet. Wat nu?
De oplossing zit in het maken van contact met elkaar.
Even terug naar de praktijk. Als een collega niet doet wat jij wilt of nodig hebt, dan is de praktijk vaak dat je zelf even uit contact gaat met de ander. Je voelt immers frustratie opkomen en wilt deze niet uitleven op de ander. Je kent het wel, even tot 10 tellen.
Het maken van contact in een frustratiemoment kan schade veroorzaken. Dan gaat het vaak hard tegen hard. Als één persoon er hard ingaat, is het een natuurlijke reactie dat de ander er met hardheid op reageert. Daar ligt zelden de oplossing en is vaak schadelijk voor beide partijen. Je blokkeert namelijk beide de energie die nodig is om de oplossing te vinden en het doet pijn.
Prima om te doen, maar het is beter om aandacht te geven aan eigen frustratie en gebruik te maken van je frustratie. Frustratie is namelijk een energie die je kunt benutten om goede dingen mee te doen. Dus gebruik deze.
Hoe gebruik je frustratie om tot een oplossing te komen?
- Merk op dat je frustratie hebt.
- Wees je ervan bewust dat frustratie een energie is die je ten goede kunt inzetten.
- Zorg dat je vanuit frustratie naar een meer ontspannen staat kunt komen.
- Ga in contact met de ander.
- Verwacht niet direct een oplossing, maar gebruik het contactmoment als een informatiebron.
- Deel met de ander wat de hele situatie met je doet.
- Deel met de ander wat belangrijk voor je is en wat je doel is.
- Vraag de ander om zijn of haar perspectief van de situatie met je te delen.
- Zie het contact nog steeds als een informatiebron en laat je niet verleiden toe een welles-nietes reactie.
- Overleg met elkaar wat mogelijke oplossingsrichtingen zijn.
- Spreek met elkaar af hoe jullie daar samen naartoe zouden kunnen bewegen.
- Spreek af hoe jullie er samen voor zorgen dat jullie in contact blijven in de toekomst. Wat zijn jullie beider behoeften hierin.
Wat ben je dan eigenlijk aan het doen?
Als je bovenstaande toepast dan kies je ervoor om de energie van de ander (het niet doen wat jij wilt) te transformeren naar een actie voor jezelf (zorgen dat er een oplossing komt die voor je werkt), waarbij de energie blijft stromen die tot een oplossing kan leiden.
En dat is waar veel leidinggevenden behoefte aan hebben. Je wilt immers dat de werkzaamheden van je team tot een goed resultaat leiden, je wilt de ander ruimte geven voor eigen oplossingen en je wilt dat jullie daar beide een goed gevoel bij hebben. Kortom, je wilt dat alle energie die jullie hebben vrij kan stromen, dat leidt immers tot de beste en prettigste oplossingen.
Werkt het altijd?
Nee, het werkt zeker niet altijd.
Regelmatig spreek ik een gefrustreerde klant die klaagt over een collega. Hij of zij heeft op verschillende manieren geprobeerd een probleem of conflict op te lossen. En de persoon met een groot verantwoordelijkheidsgevoel gaat dan bij zichzelf op zoek naar de ‘fout’ die in dit proces is gemaakt. Goed om te reflecteren, maar realiseer je ook dat niet alle vervelende situaties met bovenstaande handelingen of andere methoden zijn op te lossen. Het doorgaan met reflecteren en zoeken naar fouten zorgt er weer voor dat je eigen energie kunt gaan vastzetten. En dat wil je niet. Soms is het gewoon nodig om de context te veranderen, omdat anders het probleem blijft bestaan.
Heb je behoefte aan een sparringpartner om beweging te houden in lastige situaties? Neem dan contact met me op via 06-22143775 of welkom@wendybent.nl.
Ik werk individueel of in groepsverband met mensen die oplossingen en ontwikkeling zoeken in werksituaties. Waarbij de vechtkunst Aikido een belangrijke inspiratiebron voor me is. Dus ben je op zoek naar ‘uit de stoel komen’ en leren ervaren hoe jij contact maakt middels een stok, dan ben je bij mij aan het goede adres. Ik kom graag met je in contact.