Wie wil er nu niet blij zijn!
Iedereen wil toch blij zijn, maar toch lukt dat veel mensen niet. En dat uit zich vaak in een vervelend gevoel bij de persoon zelf of in vervelend gedrag naar de omgeving. Zo ook op de werkvloer.
Maar daar is iets aan te doen.
Hoe?
Met IEMT.
Hé IEMT, wat is dat?
Wat is IEMT?
Ons gedrag wordt grotendeels aangestuurd door de onbewuste delen in onze hersenen. Door het leven zijn er sterke patronen in onze hersenen ontstaan en deze blijven ons gedrag sturen in huidige situaties die lijken op eerdere gebeurtenissen. En bij voldoende herhaling wordt het patroon sterker en sterker. Met als gevolg dat je zelf of jouw omgeving last krijgt van jouw gedrag.
Met IEMT is het mogelijk om een disconnectie te maken tussen de oude en huidige gebeurtenis. Dit stelt je in staat om (onbewust) nieuwe paden in je hersenen aan te leggen, omdat er ruimte komt voor nieuw gevoel en gedrag. En dat zorgt ervoor dat er verandering in gedrag mogelijk wordt.
Het oorspronkelijke gevoel dat past bij de oorspronkelijke gebeurtenis wordt naar neutraal gebracht door IEMT, waardoor je niet telkens de trigger krijgt die het vervelende gevoel of ongewenste gedrag tot gevolg heeft. Dit alles gebeurt via oogbewegingen en het oproepen van de vervelende herinnering. Waarbij het niet nodig is om je hele verhaal te vertellen. Wat fijn is voor degene die het betreft.
IEMT is daarmee een manier om pijn uit het verleden te verwerken, zonder het helemaal te hoeven herbeleven. Wat natuurlijk niemand wil.
IEMT voor de werkende mens
Als je bovenstaande doortrekt naar de werkvloer, dan is het gedrag dat je ziet op het werk dus ook te veranderen met IEMT.
Wat zijn situaties waar ik IEMT o.a. al op heb toegepast?
- Stress krijgen als je voor grote groepen moet praten
- Getriggerd worden door bepaalde collega’s
- Onzekerheid
- Gevoel hebben dat je de promotie niet aan kunt
- Niet meer blij zijn in je huidige functie
- Twijfels hebben over je leiderschapskwaliteiten
- Niet weten wat je leuk vind
- Korte lontjes naar collega’s
- Dichtslaan als de directeur je iets vraagt
- Jezelf wegcijferen in een vergadering
- Lastig vinden om feedback te ontvangen of geven
- Niet lekker in je vel zitten, maar niet weten waarom
Hoe ziet dit er in de praktijk uit?
Ik zet IEMT in tijdens mijn coachgesprekken. We doen dit in overleg en ik laat je eerst kennismaken met IEMT op een ‘luchtig’ onderwerp. Als alles werkt en het goed voor je voelt gaan we met het eigenlijke vraagstuk aan het werk.
Het mooie aan IEMT is dat er na de behandeling vrijwel direct een blij mens tegenover me zit. Mensen voelen direct dat er iets verandert is.
Het voordeel van IEMT is dat het heel effectief is, dat het in een gesprek maximaal 45 minuten duurt en dat het geen vervelende nawerkingen heeft. Het is dus niet zo dat je na een gesprek een week moet bijkomen.
Hoe kan je dit inzetten op de werkvloer?
Als jij of jouw collega’s tegen dingen aanlopen, die je graag verandert wil hebben dan is IEMT een oplossing. Dit kan bijvoorbeeld bij vervelende incidenten die zijn voorgevallen op het werk of voor structurele gedragsveranderingen. Het kan ook goed worden toegepast op situaties waarin iemand burn-out dreigt te raken. Beter actie ondernemen als iemand nog aan het werk is dan wachten op uitval.
Er wordt op het werk snel aan coaching, training of psychische begeleiding gedacht, maar mijn mening is dat de combi van coaching en IEMT zorgt voor snelle en diepgaande veranderingen. Met IEMT worden dingen opgeruimd en met coaching leer je om te gaan met de nieuwe situatie / je nieuwe gedrag.
Dus wil jij zelf een blijer mens zijn of gun je dat jouw collega? Neem dan gewoon contact met me op.
06-22143775 of welkom@wendybent.nl
www.wendybent.nl